Etykieta kosmetyczna – co powinno się na niej znaleźć

co powinna zawierać etykieta kosmetyczna

Data aktualizacji: 2 czerwca, 2023

Etykiety kosmetyczne cechują się ogromną różnorodnością. Jedne mamią młodzieżowymi kolorami i grafikami, inne podkreślają swoją ekskluzywność minimalistyczną, profesjonalną estetyką. Jednakże pomimo tego zróżnicowania, każda etykieta kosmetyku musi zawierać szereg obowiązkowych elementów i informacji.

Co powinna zawierać etykieta kosmetyczna

Niezależnie od projektu etykiety, zawsze musi ona obejmować treści określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1223/2009/WE z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącym produktów kosmetycznych. Są to:

  • imię i nazwisko/ firma oraz adres osoby odpowiedzialnej – dopuszczalna forma skrócona, o ile pozwala zidentyfikować producenta lub importera
  • kraj pochodzenia – w przypadku produktów importowanych spoza UE
  • masa lub objętość produktu – ilość nominalna kosmetyku w opakowaniu w jednostkach masy lub objętości w momencie pakowania, z wyjątkiem opakowań:
    • zawierających mniej niż 5 gramów lub 5 mililitrów,
    • bezpłatnych próbek i opakowań jednorazowego użytku,
    • opakowań zbiorczych, jeżeli informacje te znajdują się na opakowaniach jednostkowych umieszczonych w tych opakowaniach zbiorczych
  • określenie trwałości – data minimalnej trwałości, a w przypadku produktów o trwałości powyżej 30 miesięcy także PAO (trwałość po otwarciu),
  • szczególne ostrzeżenia przy stosowaniu produktu kosmetycznego – informacje o łatwopalności, możliwości powodowania podrażnień itp.,
  • numer partii lub inne dane pozwalające na identyfikację partii produktu kosmetycznego,
  • funkcja produktu kosmetycznego, jeżeli nie wynika jednoznacznie z prezentacji produktu,
  • wykaz składników zgodnie z nazwami przyjętymi w Międzynarodowym Nazewnictwie Składników Kosmetycznych (INCI), poprzedzony wyrazem „ingredients”.

Jak opisać skład kosmetyku na opakowaniu?

Skład kosmetyku jest elementem, na który uwagę zwraca coraz więcej potencjalnych klientów. Warto więc tutaj zwrócić szczególną uwagę na to w jaki sposób zaprezentować wykaz składników. 

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami składniki produktu kosmetycznego należy umieszczać w kolejności malejącej według masy. Oznacza to, że składniki obecne na pierwszych miejscach spisu to te, występujące w najwyższych stężeniach lub objętościach. Reguła ta dotyczy jednak jedynie substancji obecnych w stężeniu powyżej 1% – pozostałe można już wymienić w dowolnej kolejności.

Równie swobodnie można podejść do substancji zapachowych, których kompozycje mogą się kryć pod określeniem „Perfum” lub „Aroma”, bez wymieniania konkretnych składników. Należy także pamiętać, że przepisy określają niezbędne minimum. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby oprócz nazw INCI dodać także polskie tłumaczenia kluczowych składników.

Dodatkowe informacje na etykiecie kosmetycznej

Oprócz informacji niezbędnych, na etykiecie można oczywiście umieścić także informacje dodatkowe, mające na celu podkreślenie jakości czy unikalności produktu, zachęcenie do zakupu konkretnych grup odbiorców. Wszystkie tego typu deklaracje dotyczące właściwości produktu lub jego składników muszą mieć jednak pokrycie w dowodach naukowych. Jeśli producent wspomina o właściwościach nawilżających, ochronie przed promieniowaniem UVB, działaniu hipoalergicznym oznacza to, że przeprowadził odpowiednie badania, na ich potwierdzenie. 

Czego nie umieszczać na etykiecie kosmetycznej?

Chcąc wyróżnić produkt na tle konkurencji nie wolno jednak popaść w przesadę. Na etykiecie kosmetycznej nie powinno się umieszczać informacji, że produkt nie zawiera składników, które w danym typie preparatów zwyczajowo nie występują lub są zabronione.

Obecnie odchodzi się także od umieszczania na etykietach informacji „nie testowane na zwierzętach”. Badania kosmetyków i ich składników z udziałem zwierząt zostały zakazane w UE w 2013 roku i z założenia nie stosuje się tych praktyk dla żadnych preparatów. Wprowadzanie tego typu oznaczeń może więc negatywnie wpływać na postrzeganie branży przez konsumentów, gdyż sugeruje, że produkty nieopisane jako cruelty free mogą podlegać testom z udziałem zwierząt.


Bibliografia:

  • https://www.kosmopedia.org/regulacje/oznakowanie-kosmetykow/
  • https://kosmetyczni.pl/uploads/dokumenty/Kosmetyczni.pl_Dobre%20Praktyki%20Reklamy_przewodnik.pdf
  • https://kosmetyczni.pl/uploads/dokumenty/Wprowadzanie_do_obrotu_2019.pdf